Fizycy potwierdzili istnienie egzotycznych hadronów

Źródło: dreamstime.com
Korzystając z największego na świecie akceleratora, Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC) udało się potwierdzić istnienie tzw. egzotycznych hadronów, złożonych z dwóch kwarków i dwóch antykwarków. Fizycy uważają, że istniały one we Wszechświecie na mikrosekundę tuż po Wielkim Wybuchu, po czym prawdopodobnie rozpadły się.

Odkryty w ramach eksperymentu egzotyczny hadron został oznaczony jako Z(4430). Według teorii kwarków, bariony składają się z trzech kwarków, antybariony z trzech antykwarków a mezony z jednego kwarka i jednego antykwarka. Istnienie egzotycznych hadronów, składających się z dwóch kwarków i dwóch antykwarków, rozważano juz w przeszłości, natomiast jego pierwsze ślady wykryto jeszcze w 2008 roku.

Fizycy twierdzą, że cząstki te mogą istnieć tylko w środowisku, w którym znajdują się ekstremalnie wysokie energie, dlatego też uważają, że mogły powstać na niezwykle krótką chwilę dosłownie tuż po Wielkim Wybuchu. Badacze zastanawiają się również czy istnieją inne cząstki, złożone z czterech kwarków.

Źródło: http://www.popsci.com/article/science/indisputable-proof-new-four-quark-particle