Fizycy chcą odtworzyć warunki, jakie miały miejsce po Wielkim Wybuchu

Detektor STAR w Relatywistycznym Zderzaczu Ciężkich Jonów (RHIC) - Foto: Enrique Diaz
Naukowcy wciąż nie znają odpowiedzi na pytania jak powstał Wszechświat, w jaki sposób on ewoluował oraz jak powstało życie. Aby dowiedzieć się nieco więcej w tym temacie, fizycy planują przeprowadzić eksperyment, zakładający stworzenie i zbadanie plazmy kwarkowo-gluonowej, która według uczonych pojawiła się tuż po Wielkim Wybuchu.

Eksperyment o którym mowa zostanie przeprowadzony w Relatywistycznym Zderzaczu Ciężkich Jonów (RHIC), który znajduje się w Brookhaven National Laboratory w Nowym Jorku. Akcelerator ten posiada długość niemal 4 kilometrów a sam eksperyment potrwa 15 tygodni. Naukowcy uważają, że dzięki niemu uda się odtworzyć tzw. Zupę Pierwotną, czyli hipotetyczną mieszaninę związków organicznych, które spowodowały powstanie życia na Ziemi.

Foto: Brookhaven National Laboratory

Akcelerator RHIC zostanie wykorzystany do odtworzenia warunków, jakie miały miejsce we wczesnych etapach powstawania Wszechświata. Naukowcy niedawno zaczęli pompować ciekły hel do nadprzewodzących magnesów aby schłodzić je do temperatury absolutnego zera, czyli do -273 stopni Celsjusza. Pozwoli to na pracę bez utraty jakiejkolwiek energii. RHIC posiada ponad 1.700 takich magnesów.

Gdy określona temperatura zostanie uzyskana, fizycy rozpoczną eksperyment polegający na zderzaniu niemal z prędkością światła dodatnio naładowanych atomów złota, pozbawionych elektronów. Spowoduje to ekstremalne temperatury, rzędu 4 bilionów stopni Celsjusza. Jest to aż 250 tysięcy razy więcej niż temperatura, jaka panuje wewnątrz Słońca. Dzięki temu powstanie plazma kwarkowo-gluonowa, która według naukowców występowała w początkowym okresie zaraz po Wielkim Wybuchu.

Zespół uczonych będzie badał tę plazmę, co pozwoli wyjaśnić w jaki sposób Wszechświat wyewoluował do obecnego stanu. Podobne eksperymenty były prowadzone od 2000 roku, jednak obecny będzie w stanie wykonać taką samą liczbę zderzeń jak we wszystkich dotychczasowych doświadczeniach razem wziętych.

Źródło: http://www.bnl.gov/rhic/news2/news.asp?a=1606&t=pr