Dzisiejsze produkty tworzone są z celowymi defektami

Kategorie: 

Źródło: 123rf.com
W dzisiejszym świecie staramy się walczyć o ekologię, dbać o naszą planetę i rozwiązywać problem z odpadami. Jednak z drugiej strony, zdecydowana większość dóbr powszechnego użytku powstaje z celowymi defektami, które mają skrócić ich cykl życia.

 

Problem ten jest indukowany przez próby pobudzania konsumpcji, operując jakością na granicy zdenerwowania klienta. Dzieje się to częściowo w ramach walki o cenę produktu, co w oczywisty sposób wpływa na jego jakość. Towary, które jeszcze 10 lat temu dało się wykonać solidnie, w dzisiejszych czasach z pewnością będą się cechowały zauważalnym regresem jakości wykonania. Celem takich pozornie irracjonalnych działań ma być wzrost konsumpcji.

 

Działa to bardzo dobrze np. w motoryzacji, gdzie samochody produkuje się tak, aby wytrzymały kilka lat, po czym powinny zostać wymienione. Produkty AGD wyprodukowane 10 lat temu są znacznie trwalsze niż te nowożytne. Łupi się nas wszystkich celowo, wpływając na jakość produktów i zmuszając nas do zwiększenia częstotliwości zakupów. Wiele osób robi to bezrefleksyjnie nie czując, że ktoś ich oszukuje.

 

Wygląda na to, że psucie jakości produktów jest działalnością powszechną i może być wynikiem jakiegoś porozumienia między głównymi aktorami poszczególnych rynków. Proces ten wzmaga postępująca konsolidacja branż. W zeszłym roku, nasz polski Zelmer został sprzedany niemieckiemu Boschowi i podlega teraz jego procedurom. Można założyć, że marka Zelmer zostanie wygaszona, a wysoki do tej pory poziom jakości jej produktów zostanie wyrównany do tego, jaki oczekuje Bosch. Jest to klasyczny przykład konsolidacji. Czy efektem tego mariażu będzie postęp jakości, czy też jej regres, będą musieli ocenić przyszli konsumenci.

 

Czy coś można z tym zrobić? My kupujący możemy przekazywać korporacjom sygnały poprzez celowe unikanie ich produktów, co zawsze pobudza do działania. Aby to było możliwe, konieczne jest edukowanie społeczeństwa w zakresie rozumienia markerów somatycznych, stosowanych w nowoczesnych kampaniach reklamowych. Przykłady to szeptanie, które ma sprawiać wrażenie pozyskania tajemnej wiedzy, stosowanie formuł "na sąsiada, co to coś powie lub zrobi". Metod wpływania na ludzkie decyzje zakupowe jest ogromnie dużo i dopóki będa takie skuteczne, bezczelny marketing zastępuje jakość.

 

Dlatego trzeba ciągle tłumaczyć ludziom, że są wodzeni za nos przez grupę cwaniaków, którzy najpierw celowo psują jakość swoich produktów, a potem wmawiają sprytnym marketingiem hipnotycznym, że ich zepsute towary są warte wysokich cen, mimo, że wytrzymują kilkukrotnie krócej niż ich odpowiedniki sprzed dekady.

---

Komentarz: Przykłady produktów, które są bardzo niskiej jakości można wymieniać chyba bez końca. Najbardziej znanym jest elektronika - często można usłyszeć, że gdy upadł komuś nowoczesny telefon komórkowy bądź tablet z dość niewiekiej wysokości, urządzenie przestało funkcjonować jak należy lub doszło nawet do poważnego uszkodzenia dotykowego wyświetlacza.

 

Zresztą nie musi dojść do jakiegoś wypadku, aby odkryć, że nasze urządzenie jest wykonane z defektem. Byłem kiedyś w posiadaniu nowoczesnego, wysuwanego telefonu komórkowego, w którym pod wpływem użytkowania uszkodziła się taśma. Urządzenie nie nadawało się już do użytku - gwaracja była na 12 miesięcy a uszkodził się po 15 miesiącach od momentu zakupu.

 

Oczywiście nie wszystkie urządzenia są wadliwe i można czasem nabyć sprzęt, który będzie nam działał naprawdę długo i będziemy z niego zadowoleni. Często jest tak, że gdy płacimy za jakieś urządzenie więcej, to jego wysoka cena ma oznaczać, iż produkt został wykonany jak należy i posłuży nam przez długie lata. Niestety zasada ta nie zawsze się sprawdza.

 

 

Wiadomość pochodzi z portalu zmianynaziemi.pl

 

 

Ocena: 

3
Średnio: 3 (1 vote)

Skomentuj