Czy jedzenie śniegu jest bezpieczne? Naukowcy odpowiadają

Źródło: Flickr/jdeleon5/CC BY-NC-ND 2.0

Prawdopodobnie każdy z nas jako dziecko zajadał się śniegiem i ignorował ostrzeżenia swoich rodziców. Mówiono nam, że śnieg mimo swojej czystej bieli jest zanieczyszczony i nie powinno się go jeść. Więc jak to z tym jest?

W 2017 roku naukowcy z rumuńskiego Uniwersytetu Sapientia przeprowadzili eksperyment. W styczniu i w lutym, badacze pozbierali śnieg z parku i ronda w mieście Miercurea-Ciuc. Materiał umieścili w sterylnych, hermetycznie zamkniętych pojemnikach. Śnieg pozbierano gdy temperatury na zewnątrz znajdowały się w przedziale od -1,1°C do -17.4°C. Naukowcy próbowali wyhodować w nim bakterie.

W pierwszym miesiącu temperatury były niższe. Już po jednym dniu, w śniegu pojawiły się mikroorganizmy w ilości pięciu bakterii na milimetr śniegu. Z kolei w lutym, gdy za oknami było cieplej, ilość bakterii po jednym dniu hodowania była cztery razy wyższa niż w styczniu.

Naukowcy stwierdzili, że wzrost liczby mikroorganizmów w śniegu ma związek z zanieczyszczeniem powietrza. Zdaniem badaczy, świeży śnieg, który poleży na podwórku maksymalnie przez pół dnia przy niższych temperaturach nie powinien stanowić dla nas żadnego zagrożenia. Odradza się jednak jedzenia "starego" śniegu sprzed dwóch dni. Oczywiście niewielkie ilości białego puchu w żaden sposób nie powinny nam zagrozić. Informacja ta jest raczej skierowana do rodziców, którzy powinni pamiętać, że dziecko zajadające się nieświeżym śniegiem może doświadczyć problemów zdrowotnych.