Cząstki radioaktywne w osadach Pacyfiku mogą zapoczątkować nową erę geologiczną na Ziemi

Źródło: 123rf.com

Antropocen to nazwa, którą niektórzy naukowcy nadają obecnej epoce geologicznej, oznaczająca moment, w którym działalność człowieka zaczęła wywierać znaczący wpływ na geologię i ekosystemy Ziemi – nie tylko poprzez zmianę klimatu. Uczeni są przekonani, że zidentyfikowali początek antropocenu na podstawie określonych biomarkerów - materiałów radioaktywnych znalezionych w osadach morskich i koralowcach północno-zachodniego Pacyfiku, u wybrzeży Japonii.

Materiał ten został uzyskany z testów atomowych przeprowadzonych w tym regionie w latach 50 tych XX wieku i reprezentuje wyraźną zmianę w środowisku oceanicznym. Na podstawie zebranych danych zespół badawczy sugeruje, że epoka antropocenu rozpoczęła się w 1954 roku.

Zadaniem naukowców było znalezienie wyraźnych oznak opadu radioaktywnego od lat 50 tych do 1963, kiedy testów w zasadzie zaprzestano. Pobrano próbki rdzenia z obszaru Zatoki i jak mówi geofizyk Yusuke Yokoyama z Uniwersytet Tokijskiego, zidentyfikowano wyraźne sygnały plutonu z opadu radioaktywnego.

Zdobyto również szkielety koralowców z wyspy Ishigaki na południowy zachód od Okinawy, które zawierały osad. Porównanie osadów z koralami pozwoliło dokładniej datować sygnatury, które zaobserwowano my w osadzie. Gromadzenie i porównywanie tych próbek komplikuje fakt, że osady mogą być rozproszone na dużym obszarze i łatwo przemieszczane przez prądy oceaniczne i inne czynniki. Oznacza to, że dopasowanie krzyżowe osadów z zakotwiczonymi koralami ma kluczowe znaczenie.

Podobnie jak drzewa, koralowce mają specyficzne słoje, które odpowiadają określonym latom wzrostu. Chociaż nie dostarczają naukowcom tak wielu informacji o stanie wody, są dobrym dodatkiem do materiału osadowego pod względem datowania. Do szczegółowego badania fragmentów pobranych próbek osadów stosowano różne techniki analizy chemicznej, w tym akceleratorową spektrometrię masową lub AMS, która wykorzystuje przyspieszone jony do oznaczania poszczególnych izotopów w osadach.

Oficjalnie epoka geologiczna, w której się teraz znajdujemy, nazywa się holocenem – zaczęła się około 11 700 lat temu, a naukowcy z wielu dziedzin uważają, że konieczne jest rozpoznanie znaczących zmian, które zaobserwowaliśmy w ostatnich dziesięcioleciach, w dużej mierze spowodowanych przez człowieka. Obecnie nikt nie może zdecydować, kiedy dokładnie powinien rozpocząć się antropocen: być może wraz z rewolucją przemysłową lub początkiem wzrostu emisji dwutlenku węgla. Ale dla naukowców stojących za tym nowym badaniem jest jasny punkt, od którego się one zaczynają.

Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Scientific Reports.