Chiny uruchomiły największy na świecie radioteleskop

Foto: Asia News/FAST

Naukowcy z całego świata podekscytowani są informacją o uruchomieniu największego na świecie radioteleskopu, który znajduje się w chińskiej prowincji Guizhou. Pracownicy tej instalacji już poszukują sygnałów z kosmosu, które mogłyby zostać wyemitowane przez obcą cywilizację.

Prace nad radioteleskopem FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), którego średnica wynosi 500 metrów, trwały przez pięć lat i pochłonęły 180 milionów dolarów. Konstrukcja składająca się z 4450 trójkątnych paneli została zbudowana w naturalnej niecce, znajduje się w miejscu wyróżniającym się niezwykłym krajobrazem. Aby mogła prawidłowo funkcjonować, w promieniu 5 kilometrów potrzebna jest całkowita cisza radiowa. W związku z tym, konieczne okazało się przesiedlenie ponad 8 tysięcy ludzi z 8 wiosek.

Jest to największa instalacja tego typu na świecie. Jej zasięg działania jest kilkukrotnie większy niż w przypadku radioteleskopu w Arecibo - obserwatorium to posiada średnicę 305 metrów i było dotychczas największe.

Chińska konstrukcja FAST, podczas ostatnich testów, miała zarejestrować sygnały radiowe, które wyemitował pulsar znajdujący się ponad 1300 lat świetlnych od Ziemi. Radioteleskop pracuje już od niedzieli i poszukuje nie tylko sygnałów od obcych cywilizacji, ale także fal grawitacyjnych. Zajmie się również obserwacją pulsarów i pyłu kosmicznego.