Chiński startup opracowuje roboty do wydobywania zasobów w kosmosie

Źródło: Youtube

Chińska firma Origin Space zapowiedziała przygotowania do uruchomienia robota górniczego NEO-1, przeznaczonego do badania, a w przyszłości wydobywania, zasobów kosmicznych. Do końca tego roku autorzy projektu wyślą na orbitę synchroniczną ze Słońcem małego satelitę ważącego około 30 kg. Celem misji jest przetestowanie możliwości manewrów orbitalnych, systemów identyfikacji i kontroli oraz opracowanie modelu przechwytywania małych ciał niebieskich.

Pierwszy satelita firmy nie będzie wydobywał minerałów. Celem Origin Space jest przetestowanie wszystkich systemów sterowania przed serią kolejnych startów. Na NEO-1 zostanie zainstalowany teleskop optyczny, który będzie obserwował asteroidy w przestrzeni bliskiej Ziemi. Przedstawiciele Origin Space zauważają, że określenie odpowiednich celów jest pierwszym krokiem w kierunku rozwoju zasobów kosmicznych.

Następna misja, Yuanwang-1, zaplanowana jest na 2021 rok. Satelita o nazwie Little Hubble będzie wyposażony w mocniejszy sprzęt do skanowania kosmosu i będzie poszukiwał odpowiednich celów rozwojowych przez cały rok. Następnie NEO-2 poleci na Księżyc w 2022 roku, skąd odbierze księżycowy regolit w celu jego późniejszej dostawy do Chińskiej Narodowej Administracji Kosmicznej. Na podstawie wyników badań tych próbek zostanie zatwierdzony program budowy chińskiej bazy naukowej na Księżycu.

To właśnie NEO-2 będzie pierwszym pełnoprawnym robotem górniczym w kosmosie, który chińscy inżynierowie przetestują na Księżycu. Zakłada się, że na podstawie wyników drugiej i trzeciej misji zostaną rozwiązane dwa zadania. Określone zostaną pierwsze cele w zakresie rozwoju użytecznych surowców, a także wypracowana zostanie technika wydobycia. W czwartym etapie planowane jest dopracowanie robota, biorąc pod uwagę księżycowe doświadczenia i wysłanie jednego lub kilku egzemplarzy do produkcji próbnej.

Origin Space nie jest pierwszą i nie jedyną firmą, która interesuje się wydobyciem materiałów z asteroid i Księżyca. Amerykański startup Planetary Resources wystrzelił podobny statek kosmiczny Arkyd 3 Reflight w 2015 roku, ale napotkał problemy finansowe i  projekt został zamknięty. Inne amerykańskie przedsięwzięcie, Deep Space Industries, zostało założone w 2019 roku i obecnie kontynuuje rozwój swojego systemu wydobywania zasobów w kosmosie.

W ramach programu Artemis NASA Stany Zjednoczone planują powrót na Księżyc w 2024 r., aby ustawić tam stałą bazę i rozpocząć przemysłowy rozwój zasobów księżycowych. Chiny nie mają tutaj szans na wyprzedzenie Stanów Zjednoczonych, ale formalnie będą w stanie rozpocząć pierwszy robotyczny rozwój wnętrzności satelity, jeśli Origin Space się powiedzie. Jednocześnie formalny status prywatnego startupu nie powinien wprowadzać w błąd. Firma działa w interesie chińskiego programu kosmicznego i najwyraźniej otrzymuje fundusze rządowe.

Tymczasem plany ekspansji przemysłowej ludzkości w pobliżu planety spotykają się z oporem naukowców. Grupa astrofizyków z Smithsonian Observatory w Cambridge w maju 2019 roku podjęła inicjatywę ochrony 85% Układu Słonecznego przed ingerencją człowieka.

„Jeśli nie pomyślimy o tym teraz, jak zwykle pójdziemy naprzód i za kilkaset lat staniemy w obliczu kryzysu znacznie poważniejszego niż ten, który obecnie rozgrywa się na Ziemi. Kiedy już opanujesz Układ Słoneczny, nie masz dokąd pójść ”- powiedział Martin Elvis, starszy astrofizyk w obserwatorium.