Biolodzy znaleźli w DNA ślady nieznanego gatunku człowieka

Źródło: dreamstime.com

Nowy algorytm komputerowy zrekonstruował historię genetyczną neandertalczyków i denisowian, podgatunków człowieka rozumnego, które wyginęły. Biolodzy znaleźli w DNA człowieka zarówno ślady genów neandertalczyków jak i denisowian, ale również ślady nieznanego naukce gatunku ludzkiego, który kiedyś się z nimi skrzyżował. Część tego genetycznego dziedzictwa jest również przenoszona przez współczesnych ludzi.

Eksperci od dawna badają DNA znalezione w skamieniałościach, aby zrekonstruować linię pochodzenia ludzkości. Na przykład wiadomo, że przedstawiciele Homo sapiens, którzy przybyli z Afryki, krzyżowali się z neandertalczykami i denisowianami na bezkresie Eurazji. Dwa ostatnie gatunki wymarły - najprawdopodobniej nie bez naszej pomocy - ale ich wkład genetyczny pozostał w genomie współczesnych ludzi.

Niewiele wiemy o tym jaka jest historia genetyczna samych neandertalczyków i denisowian. Na przykład czy Homo sapiens był pierwszym gatunkiem ludzkim, z którym się krzyżowali? A może również oni nosili w swoim DNA dziedzictwo dawnych gałęzi rasy ludzkiej i być może przekazali je nam? Trudno odpowiedzieć na to pytanie przesądzając sprawę, ponieważ znaleziono dotychczas bardzo niewiele próbek DNA neandertalczyków i denisowian.

Dopiero niedawno ustalono, że te dwa gatunki krzyżowały się ze sobą. Teraz trójka naukowców ze Stanów Zjednoczonych - Melissa Hubisz i Amy Williams z Cornell University oraz Adam Siepel z Cold Spring Harbor Laboratory - zaprezentowała nową metodę analizy starożytnych genomów, która może zrekonstruować pochodzenie gatunków nawet na podstawie tak skąpych danych.

Nowy algorytm nazywa się ARGweaver-D i jest zaawansowaną wersją znanego od lat narzędzia ARGweaver. Użytkownik nowej wersji wybiera model demograficzny, który zawiera m.in. informacje o rozproszeniu i migracji pożądanych gatunków. Na podstawie tych danych komputer analizuje genom i rekonstruuje historię krzyżówek. Autorzy przetestowali swój pomysł na genomach współczesnych ludzi, neandertalczyków i denisowian. Program poprawnie rozpoznał wszystkie znane przypadki krzyżowania się tych gatunków. Następnie biolodzy wkroczyli na nieznane terytorium, podejmując rekonstrukcję genealogii samych neandertalczyków i denisowian.

Naukowcy przeanalizowali DNA szczątków dwóch neandertalczyków, jednego denisovana i dwóch H. sapiens z Afryki. Obliczenia wykazały, że 3% genomu neandertalczyków dostało się do ich DNA w wyniku skrzyżowania z niezidentyfikowanym gatunkiem ludzkim. Ustalono, że stało się to około 200 do 300 tysięcy lat temu. Genetyczny prezent od nieznanego gatunku otrzymali również. Około 1% jego genomu zostało pozyskane przez skrzyżowanie z kimś nieznanym.

Nie wszystkie „obce” geny odziedziczone przez neandertalczyków i denisowian znalazły się we współczesnym ludzkim genomie w wyniku naszego skrzyżowania z nimi. Jednak 15% ich wszystkich „przejęć” nadal trafiało do naszego DNA. Trudno jest ocenić, za jakie cechy współczesnych ludzi odpowiadają te geny i na ile są one dla nas przydatne. W każdym razie nie są one szkodliwe: eksperci nie znaleźli żadnych śladów negatywnej selekcji działającej na te geny.

Odkrycie zostało opisane w artykule naukowym opublikowanym w czasopiśmie PLoS Genetics.