Biolodzy podejrzewają, że ssaki pochodzą z Australii

Źródło: Dziobak - Źródło: Pixabay.com

Ssaki mogły pochodzić z terenów dzisiejszej Australii. Artykuł na ten temat został opublikowany w Australasian Journal of Paleontology.

Przez ponad 200 lat naukowcy wierzyli, że ssaki łożyskowe i spokrewnione z nimi torbacze pochodzą z półkuli północnej, ponieważ tam obecnie występuje większość ich żywych i kopalnych gatunków. Jednak Australia ma większą różnorodność ssaków niż jakikolwiek inny kontynent.

Naukowcy przeanalizowali skamieniałe zęby znalezione na Madagaskarze, w Ameryce Południowej i Indiach. W tym czasie, w okresie kredowym, Australia, Nowa Zelandia, Ameryka Południowa, Antarktyda, Afryka, Madagaskar i subkontynent indyjski połączyły się, tworząc południowy superkontynent Gondwanę.Okazało się, że skamieniałe zęby z tych osadów mają 180 milionów lat.

Najstarsze skamieniałe szczątki ssaków na półkuli północnej pochodzą sprzed 130 milionów lat. Nowe badanie pokazuje, że zwierzęta ewoluowały w Gondwanie, kwitnąc i różnicując się tam przez 50 milionów lat, zanim wyemigrowały do ​​Azji we wczesnej kredzie. Po przybyciu do Azji szybko się zdywersyfikowały, wypełniając wiele nisz ekologicznych.

Kluczowym czynnikiem sukcesu zwierząt była budowa zębów, która umożliwiała jednoczesne kruszenie i przecinanie pokarmu. To odkrycie może zmienić pogląd naukowców na ewolucję ssaków, ale inni badacze muszą je jeszcze uznać.