Badania wskazują, że życie na Ziemi stało się możliwe dzięki meteorytom

Źródło: 123rf.com

Zespół badawczy z Uniwersytetu w Tybindze i Uniwersytetu w Nantes zaprezentował dowody, które sugerują, że uderzenia meteorytów przeobraziły dawną Ziemię w miejsce bardziej przyjazne dla rozwoju życia. Ciała niebieskie mogły dostarczyć na naszą planetę wszystkie niezbędne elementy.

Naukowcy pobrali próbki skał pochodzących z płaszcza Ziemi, które przedostały się na powierzchnię w wyniku procesów tektonicznych. Pod względem zawartości izotopu selenu, skały te pozostały nienaruszone od czasu powstania Ziemi. Zespół zmierzył w nich sygnaturę izotopową selenu, stosując metodę, którą opracowano na Uniwersytecie w Tybindze.

Okazało się, że sygnatury izotopowe w tych składach były identyczne z tymi, które występują w niektórych rodzajach meteorytów, obecnych w zewnętrznym Układzie Słonecznym. To zdaniem badaczy wyjaśnia pochodzenie selenu, którego w płaszczu Ziemi wcale nie powinno być. Przypuszcza się, że selen został dodany w ostatnim etapie powstawania Ziemi, między 4,5 a 3,9 miliarda lat temu.

Naukowcy twierdzą, że meteoryty pochodzące z zewnętrznych części Układu Słonecznego dostarczyły na naszą planetę nie tylko selen, ale też węgiel, wodę i wiele innych związków, a lotne substancje przyczyniły się do powstania ochronnej atmosfery ziemskiej. Według naukowców, to właśnie dzięki meteorytom, życie na Ziemi stało się możliwe.