Astronomowie odkryli nowy rodzaj eksplozji kosmicznej podobnej do supernowej i rozbłysku gamma jednocześnie

Źródło: 123rf

Astronomowie odkryli nowy rodzaj kosmicznej eksplozji, która posiada cechy zarówno supernowej jak i rozbłysku gamma - dwóch najpotężniejszych wybuchów we wszechświecie.

W 2018 roku astronomowie zauważyli kosmiczny podmuch, który zachowywał się dziwnie. Anomalię nazwano AT2019cow lub The Cow, czyli po ang.Krowa. Zespół zauważył, że jej propagacja wygląda jak typowa eksplozja supernowej. Jednak, w przeciwieństwie do tych eksplozji kosmicznych, Krowa miała niezwykłą jasność, która szybko się nasiliła, a następnie zniknęła w ciągu kilku dni.

Źródło zdjęcia: Bill Saxton, NRAO / AUI / NSF

Oprócz The Cow odkryto także dwie inne nieznane eksplozje kosmiczne podobnego rodzaju. Pierwsza z nich znana jako CSS1610010 pochodziła z galaktyki około 500 milionów lat świetlnych od Ziemi, a druga o nazwie ZTF18abvkla lub Koala została zauważona w odległości około 3,4 miliarda lat świetlnych. Oba te wybuchy wykazały wykazały te same dziwne cechy, a ze względu na to, astronomowie przeprowadzili obserwacje następcze za pomocą różnych teleskopów i obserwatoriów.

Odkryli, że wybuch znany jako Koala generuje jasność podobną do rozbłysku gamma, który jest najpotężniejszą formą emisji promieniowania w kosmosie. Z drugiej strony CSS161010 wyrzucił w przestrzeń międzygwiezdną niespotykaną ilość materiału lecącego z prędkością ponad połowy prędkości światła.

Wszystkie trzy eksplozje nazwano Szybkimi Niebieskimi Transjentami Optycznymi (FBOT), a astronomowie zauważyli, że powstawanie takich zdarzeń jest prawdopodobnie podobne do powstawania supernowej lub rozbłysku promieniowania gamma. Zaczyna się, gdy gwiazda masywniejsza od Słońca zapada się pod ciężarem własnej grawitacji i eksploduje po osiągnięciu końca swojego cyklu życia. Eksplozja uwalnia gwiezdny materiał do otoczenia, który czasami formuje się w obracający się dysk wokół pozostałości supernowej lub powstałej czarnej dziury, znany jako dysk akrecyjny. Może on wysyłać potężne strumienie materiału gwiezdnego w przestrzeń międzygwiezdną, co często wyzwala silne rozbłyski gamma.

Prawdopodobnie FBOT jest również wytworem dysku akrecyjnego pełnego materiału z gwiazdy i to on powoduje rozbłyski jasnego i widzialnego światła, znacznie różniącego się od typowej supernowej lub rozbłysku gamma. Chociaż FBOT-y okazały się rzadsze i trudniejsze do znalezienia, są również znacznie jaśniejsze. Pozwala to sądzić, że możliwe jest przeanalizowanie danych historycznych w poszukiwaniu większej ilości tych nietypowych zjawisk kosmicznych.