Astronomowie odebrali nieznane sygnały radiowe z kosmosu

Źródło: Pixabay.com

Astronomowie z University of Keele (Wielka Brytania) po raz pierwszy przechwycili sygnały z nieznanych wcześniej gwiazd i odległych galaktyk. Ich źródłem jest Wielki Obłok Magellana. Nowe odkrycie, zostało ogłoszone w artykule opublikowanym w czasopiśmie naukowym Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Naukowcy wykorzystali radiointerferometr Australian Square Kilometer Array Pathfinder (ASKAP), do zbadania struktury nieregularnej galaktyki sąsiadującej z Drogą Mleczną. Leży ona 158 200 lat świetlnych od Ziemi i zawiera dziesiątki milionów gwiazd. Astronomowie zbadali między innymi Mgławicę Tarantuli. Jest to najbardziej aktywny obszar formowania się gwiazd w Lokalnej Grupie Galaktyk.

Lekkim zaskoczeniem, było złapanie emisji radiowej z odległych galaktyk. Według głównej autorki badania, Clary Pennock, nowy szczegółowy obraz ujawnia tysiące kosmicznych źródeł radiowych, które wcześniej nie były znane ani widoczne. Większość z nich to w rzeczywistości galaktyki oddalone o miliardy lat świetlnych od Wielkiego Obłoku Magellana.

Zwykle takie galaktyki są wykrywane przez aktywność supermasywnych czarnych dziur w ich centrach. Nowe osiągnięcia naukowe i lepsze instrumenty, pozwalają astronomom wykrywać je również, dzięki obszarom w których powstają gwiazdy.