Udało się przeteleportować kwantowo cząstkę światła na dużą odległość

Źródło: GAP/University of Geneva (UNIGE)
Fizycy z University of Geneva przeprowadzili eksperyment, w ramach którego przeteleportowano stan kwantowy fotonu do kryształu przez światłowód o długości 25 kilometrów. Tym samym udało się pobić dotychczasowy rekord z 2003 roku, który wynosił 6 km.

W doświadczeniu tym wykorzystano laser dla wytworzenia splątania kwantowego dwóch fotonów. Jeden z fotonów przesłano przez światłowód a drugi do kryształu. Potem fizycy wygenerowali trzeci foton i również wysłali go przez światłowód aby ten uderzył we wcześniej wysłany foton. Spowodowało to zniszczeniu obu z nich.

Naukowcy następnie odkryli, że informacja jaką zawierał ten trzeci foton nie została zniszczona a przekazana do kryształu, gdzie znajdował się jeden ze splątanych kwantowo fotonów. W ten sposób udało się dokonać teleportacji kwantowej i pobić poprzedni rekord odległości a dokonał tego ten sam zespół naukowców co w 2003 roku.

"Stan kwantowy dwóch elementów światła, tych dwóch splątanych fotonów, które są jak bracia syjamscy, jest kanałem umożliwiającym teleportację światła do materii" - powiedział jeden z autorów pracy, Félix Bussieres.

Jest to już kolejny postęp w dziedzinie teleportacji kwantowej. Technologia ta może mieć praktyczne zastosowanie w wielu dziedzinach, jednak zanim do tego dojdzie, z pewnością konieczne będzie przeprowadzenie kolejnych badań.

Źródło: Nature Photonics