Kategorie:
Tao Liu, Clare Grey, Gabriella Bocchetti/University of Cambridge
Opracowana na Uniwersytecie Cambridge nowa bateria litowo-tlenowa z powodzeniem mogłaby kiedyś zastąpić akumulatory litowo-jonowe. Dzięki tej technologii, czas pracy wszelkich urządzeń wydłużyłby się radykalnie.
Według twórców, bateria ta jest właściwie lepsza pod każdym względem. Wynalazek posiada większą gęstość energii a jego wydajność ma być wyższa o ponad 90% w porównaniu do dzisiejszych akumulatorów litowo-jonowych. Samochody elektryczne mogłyby przejechać niemal 700 kilometrów na jednym ładowaniu, co jest dobrym osiągnięciem, ale taka bateria litowo-tlenowa jest również mniejsza, lżejsza i tańsza w produkcji.
Co ważne, z nowej technologii skorzystać mogłyby zarówno samochody jak i inne urządzenia, takie jak smartfony czy laptopy, które pracowałyby nieporównywalnie dłużej bez konieczności ładowania. Mniejszy rozmiar tej baterii również jest korzystny, ponieważ elektronika z roku na rok staje się coraz mniejsza.
Dotychczasowe baterie litowo-tlenowe miały poważne wady - problemy dotyczyły np. cyklu ładowania a akumulatory bywały niestabilne i nie nadawały się do masowej produkcji. Laboratoryjny model baterii, który powstał na Uniwersytecie Cambridge, jest o krok bliżej do ideału, ale naukowcy wciąż muszą rozwiązać pewne kwestie. Jeden problem dotyczy anody wykonanej z litu metalicznego, która czasami tworzy dendryty co obniża wydajność baterii. Szacuje się, że akumulatory litowo-tlenowe pojawią się najwcześniej za 10 lat.
Ocena:
loading...
Komentarze
Skomentuj