Pestycydy powodują śmierć zarówno pszczół jak i ptaków

Źródło: www.freedigitalphotos.net
Naukowcy właśnie odkryli, że stosowanie pestycydów zabija ptaki w obrębie, w którym dokonywane są opryski. Dotychczasowe badania zdołały również powiązać masową śmierć pszczół z używaniem tego typu chemikaliów.

Biolodzy z holenderskiego Radboud University Nijmegen przeprowadzili pierwsze tego typu badanie, które analizowało jaki jest wpływ używania insektycydów, a dokładniej imidaklopridu, na ptaki, żyjące w najbliższej okolicy. Przebadano w tym celu 15 gatunków ptaków oraz stężenie stosowanych chemikaliów w pobliskich wodach.

Odkryto, że populacja ptaków w obszarach, na których rolnicy stosują na swoich uprawach insektycydy, zmniejsza się proporcjonalnie do stężenia chemikaliów w najbliższym otoczeniu. W przypadku stężenia większego niż 20 nanogramów na litr wody, obserwowany spadek wynosi 3.5 procenta na rok, jednak poziom ten jest znacznie większy w wielu miejscach na terenie Holandii.

Imidakloprid jest najczęściej stosowanym insektycydem na całym świecie. Poprzednie badania potwierdziły również zależność między korzystaniem z tego typu chemii a masową śmiercią pszczół. Nikomu jednak nie spieszy się aby środki powodujące śmierć tych zwierząt zostały wycofane.

Źródło: http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/naukowcy-odkryli-ze-stosowanie-pestycydow-powoduje-smierc-ptakow