Opracowano pierwszą na świecie porowatą ciecz

Źródło: Queen's University Belfast
Badacze z Queen's University Belfast z Irlandii Północnej we współpracy z uczonymi z innych państw świata dokonali znacznego przełomu. Udało im się opracować pierwszą na świecie porowatą ciecz, która może zapoczątkować powstanie nowych technologii o interesujących zastosowaniach.

Prace nad tym projektem trwały trzy lata. Autorzy badań zaznaczają, że porowate materiały mają wielkie znaczenie, gdyż są wykorzystywane w wytwarzaniu szerokiej gamy produktów, takich jak plastikowe butelki czy benzyna. Jednak dotychczas porowate były wyłącznie ciała stałe. Teraz po raz pierwszy opracowano tzw. porowatą ciecz. Naukowcy zaprojektowali kształty cząsteczek tworzących płyn w taki sposób, aby ciecz nie wypełniała całej przestrzeni.

Ta porowata substancja może mieć zastosowanie między innymi w wyłapywaniu i przechowywaniu różnych gazów cieplarnianych, np. dwutlenku węgla czy metanu. Badacze odkryli, że ich ciecz potrafi wchłaniać wyjątkowo duże ilości gazów. Pierwsze eksperymenty nad porowatymi płynami pozwolą je lepiej zrozumieć i odkryć ciekawe, długoterminowe zastosowania.

Źródło: http://www.qub.ac.uk/home/ceao/News/Title,539041,en.html