Odkryto 40 nowych genów odpowiedzialnych za inteligencję

Źródło: Flickr/A Health Blog/CC BY-SA 2.0

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Free University z Amsterdamu pozwoliło zidentyfikować grupę 40 genów, które wpływają na inteligencję człowieka. Jest to największe jak dotąd odkrycie w tej dziedzinie.

Genetyk Danielle Posthuma i jej zespół poszukiwała markerów genetycznych powiązanych z inteligencją u 13 różnych grup ludzi o pochodzeniu europejskim. Analiza obejmowała łącznie 60 tysięcy osób dorosłych i 20 tysięcy dzieci. Wykryto w sumie 52 geny, w tym 40 zupełnie nowych, które wpływają na inteligencję człowieka.

Zidentyfikowane geny odpowiedzialne są za budowę zdrowych neuronów oraz połączeń synaptycznych, jednak ich wpływ na IQ jest stosunkowo niewielki i wynosi około 5%. Tymczasem szacuje się, że człowiek może posiadać setki a nawet tysiące takich genów, więc naukowcy mają przed sobą mnóstwo pracy.

Wyniki poprzednich badań sugerują, że geny mogą wpływać na inteligencję człowieka w 50%. Istnieje również całe mnóstwo innych czynników, np. czynniki środowiskowe, które kształtują nasz iloraz inteligencji.