Naukowcy stworzyli pierwszy na świecie mikroskop do kontrolowania umysłu

Źródło: Dreamstime.com

Kontrolowanie ludzkich mózgów wydaje się być jedynie fantazją, ale jest dokładnie odwrotnie. Dotychczas powstało już wiele technik, które przybliżają nas do tego mrocznego scenariusza, a najnowsze osiągnięcie określane jest mianem przełomowego. Naukowcy po raz pierwszy zbudowali mikroskop, który pozwala nie tylko obserwować, ale także manipulować aktywnością neuronową w mózgu żywych istot.

Mózg wciąż pozostaje dla nauki jedną wielką tajemnicą, ale powoli odkrywane są kolejne sekrety tego niezwykłego organu. Badacze od dawna potrafili obserwować sygnały elektryczne którymi posługują się neurony, ale nigdy nie byli w stanie zrozumieć w jaki sposób kod przekłada się na informację, przez co system komunikacji w mózgu pozostawał nieczytelny. Nie wiemy zatem jak komórki mózgowe przekazują sobie informacje, nie znamy również "języka" jakim posługuje się nasz mózg.

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley stworzyli wyjątkowe narzędzie, dzięki któremu można kontrolować wypalanie się poszczególnych neuronów. Jak powiedział autor badania Hillel Adesnik, aby nauczyć się danego języka potrzebujemy słownika, natomiast aby zrozumieć jak działa konkretna maszyna, trzeba poznać części z których się ona składa. Można zatem powiedzieć, że mózg jest skomplikowanym komputerem który rządzi się swoimi prawami a uczeni chcą poznać jakiego języka używa nasz biologiczny system.

"Dzięki temu nowemu mikroskopowi, wierzymy że wkrótce będziemy mogli leczyć mózg niczym klawisze w pianinie, oraz napisać sekwencję czynności potrzebną do zrozumienia lub poprawienia funkcjonowania mózgu. Po kilku udoskonaleniach, przyrząd ten może działać niczym Kamień z Rosetty, który pomoże złamać kod neuronowy" - powiedział profesor neurobiologii Hillel Adesnik.

Wspomniany mikroskop powstał w oparciu o istniejące już technologie zbudowane przez innych naukowców. Jest to pierwsze urządzenie które będzie w stanie obsłużyć i przekazywać informację w skali przestrzennej i czasowej, co ma istotne znaczenie dla manipulowania aktywności mózgu.

Podczas eksperymentów naukowcy wszczepili małe szkiełka do mysich czaszek aby lasery mogły dotrzeć do mózgu. Następnie utworzono wzór holograficzny aby manipulować sygnałami elektrycznymi pomiędzy poszczególnymi neuronami, które dostosowywały się do danego szablonu. Należy jednak dodać, że obiektami badań były zmodyfikowane genetycznie gryzonie, których neurony reagowały na światło.

Do tej pory, dzięki nowej technologii, specjaliści sprawili aby myszy widziały wyimaginowane kształty, ale eksperymenty wciąż trwają. Z czasem mikroskop zostanie użyty do badań nad tworzeniem się pamięci a w przyszłości pozwoli zrozumieć w jaki sposób różne obszary mózgu komunikują się między sobą i jak powstają zaburzenia które prowadzą do chorób psychicznych.

Oczywiście nowy mikroskop posiada więcej zastosowań i wcale nie chodzi tu o leczenie czy zapobieganie chorobom neurologicznym. W filmach sci-fi zawsze pojawia się jakiś szaleniec który chce wykorzystać najnowszą zdobycz technologiczną, taką jak np. urządzenie do kontrolowania ludzkiego umysłu. Zarówno wspomniani szaleńcy jak i techniki pozwalające na opętanie umysłów nie są już jedynie wymysłem reżyserów, dlatego nasza przyszłość nie wygląda zbyt obiecująco.

Źródło: https://www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160405221358.htm