Naukowcy przetestują na człowieku lek odwracający procesy starzenia, który posłuży w walce z wieloma chorobami

Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Walii dokonali wielkiego odkrycia, które pozwoli opracować lek odwracający efekty starzenia się. Środek ten posłuży do walki z chorobami nowotworowymi a także mógłby zapewnić człowiekowi ochronę przed zabójczym promieniowaniem kosmicznym, co zainteresowało agencję NASA.

Zespół naukowców badał w jaki sposób dinukleotyd nikotynoamidoadeninowy (NAD+), nukleotyd pełniący istotną rolę w procesach oddychania komórkowego, zaangażowany jest w naprawę DNA. Podczas eksperymentów, badacze podawali myszom mononukleotyd nikotynoamidowy (NMN), czyli prekursor związku NAD+. Okazało się, że komórki stały się jeszcze bardziej aktywne w naprawianiu DNA, uszkodzonego w wyniku promieniowania i starzenia się.

Profesor David Sinclair powiedział, że eksperyment ten pozwolił odmłodzić komórki starych gryzoni a ich zdolność do naprawy DNA przypominała tę, jaką posiadają młode osobniki. Udało się odkryć wyjątkowy mechanizm, którego wykorzystanie pozwoli opracować lek posiadający interesujące zastosowania w medycynie - odwracanie procesów starzenia się, leczenie chorób nowotworowych, Alzheimera oraz cukrzycy.

Amerykańska agencja NASA jest zainteresowana możliwością zapewnienia skutecznej ochrony przed szkodliwym promieniowaniem kosmicznym. Niewykluczone, że przyszli astronauci, zanim wyruszą w podróż na Marsa, będą zażywali nowy lek, dzięki któremu nie zaczną chorować na nowotwory spowodowane ekspozycją na promieniowanie. Wiele tak naprawdę zależy od kolejnych eksperymentów, które tym razem zostaną przeprowadzone na człowieku. Badania mają odbyć się już w ciągu 6 miesięcy. Naukowcy twierdzą, że opracowany przez nich lek może pojawić się na rynku w ciągu kilku lat.