Naukowcy planują wysłać w przestrzeń kosmiczną zmiennokształtne obiekty 4D

Źródło: Georgia Institute of Technology

Zespół naukowców z Georgia Institute of Technology opracował nową metodę tworzenia obiektów, które po wystawieniu na konkretne czynniki zewnętrzne zmieniają swoje kształty. Technologia może mieć wiele ciekawych zastosowań, np. w astronomii i medycynie.

Naukowcy od kilku lat pracują nad nową technologią druku 4D. Polega on na tym, że urządzenia tworzą same materiały, które są wrażliwe na różne czynniki, np. temperaturę, światło lub kontakt z wodą. Gdy materiały te zostaną wystawione na któryś z nich, ich kształt zacznie ulegać przemianie aż powstanie konkretny trójwymiarowy obiekt.

Tymczasem badacze z Georgia Institute of Technology skorzystali ze standardowej techniki druku 3D oraz zasady "tensegrity". Naukowcy wydrukowali obiekt stosując inteligentne polimery z pamięcią kształtu. Gdy poskładany obiekt zostanie podgrzany do temperatury 65 stopni Celsjusza to zacznie się powoli rozkładać i pozostanie już w takim stanie. Aby go przywrócić do poprzedniej formy, wystarczy ponownie podgrzać strukturę do tej samej temperatury.

Obiekty tego typu są bardzo lekkie i jednocześnie wyjątkowo wytrzymałe a w początkowej formie zajmują niewiele miejsca. Naukowcy starają się teraz ulepszyć swoją metodę, aby powstałe struktury można było wielokrotnie przekształcać bez ich uszkodzenia. W przyszłości technologia ta może przyczynić się do powstania miękkich robotów, statków kosmicznych lub specjalnych urządzeń komunikacyjnych i okaże się przydatna podczas budowy pierwszej marsjańskiej kolonii. Jednak miną jeszcze lata, zanim obiekty 4D zostaną wysłane w kosmos.