Naukowcy odkryli jak oddzielić cząsteczkę tlenu od dwutlenku węgla

Źródło: en.wikipedia.org
Zespół naukowców z Uniwersytetu w Kalifornii odkrył metodę, która pozwala rozbić dwutlenek węgla na poszczególne cząsteczki, uzyskując w ten sposób wyłącznie tlen. Publikacja na ten temat pojawiła się w czasopiśmie Science.

Aby spowodować rozpad dwutlenku węgla, naukowcy wykorzystali jedynie ultrafiolet próżniowy (VUV) pod postacią wiązki laserowej. Proces ten co prawda pozwolił uzyskać tylko 5% tlenu z CO2 ale doświadczenie udowodniło iż jest to możliwe do wykonania.

Źródło: Zhou Lu, UC Davis

Naukowcy wraz z odkryciem zaczęli zastanawiać się nad pochodzeniem tlenu w naszej ziemskiej atmosferze. Teoretyzuje się, że gdyby nasza atmosfera w bardzo odległej przeszłości posiadała dużą ilość dwutlenku węgla, to VUV mógłby spowodować rozpad CO2 na cząsteczki tlenu i węgla.

Uważa się również, że opracowana metoda może posłużyć do skonstruowania niewielkiego urządzenia dla astronautów, którzy znajdowaliby się na obcych planetach. Sprzęt pobierałby z obcej atmosfery dwutlenek węgla i wykorzystując opisany proces, wytwarzałby tlen do oddychania.

Na podstawie: Phys.org