Naukowcy odkryli dlaczego młoda krew odmładza mózg

Źródło: Dreamstime.com

Dzięki najnowszym eksperymentom udało się wyjaśnić dlaczego transfuzja młodej krwi może odwrócić proces starzenia się mózgu. Naukowcy wskazali na konkretny gen, którego poziom aktywności wpływa na pamięć i funkcje poznawcze.

Coraz więcej badań sugeruje, że krew może być poszukiwanym od dawna eliksirem młodości. Oczywiście chodzi o młodą krew, która potrafi ożywić mózg i poprawić umiejętności umysłowe. Dla porównania przetaczanie krwi starych osobników ma efekt dokładnie odwrotny - między innymi przyspiesza proces starzenia się.

Naukowcy próbują zrozumieć dlaczego wstrzykiwanie młodej krwi odmładza mózg. Podczas najnowszych badań odkryto jeden gen, który chroni mózg przed pogorszeniem funkcji poznawczych związanym z wiekiem. Testy skupiały się jednak wyłącznie na myszach, jednak jeśli podobną zasadę uda się potwierdzić u ludzi to medycyna będzie mogła opracować zupełnie nowe terapie odmładzające.

Eksperyment, który został przeprowadzony przez neurobiologów z Kalifornijskiego Uniwersytetu w San Francisco w 2014 roku wykazał, że krew pobrana od młodych myszy i wstrzyknięta starszym osobnikom wspomaga ich pamięć oraz umiejętność uczenia się poprzez poprawienie połączeń w hipokampie. Na tej samej zasadzie, podanie młodym myszom krwi od starych gryzoni pogorszyło funkcje poznawcze tych pierwszych. W najnowszych badaniach ten sam zespół naukowy chirurgicznie połączył układy krążenia par myszy w różnym wieku. Następnie sprawdzano w mózgach tych zwierząt poziomy konkretnego genu, który przypuszczalnie może mieć związek z chorobami związanymi z zaawansowanym wiekiem.

Gen Tet2 odgrywa rolę w regulacji epigenetycznej wielu genów. Niektóre z nich odpowiedzialne są za regenerację komórek mózgowych. Wraz z wiekiem Tet2 staje się coraz mniej aktywny, co może wyjaśniać spadek zdolności poznawczych u starszych ludzi.

Podczas eksperymentów zablokowano aktywność Tet2 u 3-miesięcznych myszy, co wiązało się ze spadkiem pamięci i zdolności do nauki, a następnie zwiększono aktywność tego genu u 6-miesięcznych gryzoni, co z kolei przyczyniło się do zwiększenia produkcji nowych komórek mózgowych i poprawy pamięci.

Badania potwierdziły, że Tet2 ma ścisły związek ze zdolnościami poznawczymi. Naukowcy zaznaczają, że odkrycia dokonano tylko na myszach, lecz są oni przekonani, iż przetaczanie młodej ludzkiej krwi starszym osobom może przynieść podobne, korzystne efekty, a nawet zwalczyć choroby psychiczne takie jak Alzheimer. Oczywiście aby to wykazać, należałoby przeprowadzić taki eksperyment na człowieku.