NASA wysłała superkomputer na Międzynarodową Stację Kosmiczną

Źródło: SpaceX

W poniedziałek po godzinie 18:00 czasu polskiego odpalono rakietę Falcon 9, która wyniosła statek Dragon na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Na pokładzie kapsuły znalazł się między innymi superkomputer, który zostanie wykorzystany do celów naukowych.

Dziś około godziny 13:00, Dragon wraz z ładunkiem został z powodzeniem złapany przez zrobotyzowane ramię Canadarm 2 na stacji ISS. Statek kosmiczny dostarczył instrument o nazwie CREAM (Cosmic Ray Energetics And Mass), który zbudowali naukowcy z Uniwersytetu w Maryland. Z pomocą tego urządzenia przeprowadzone zostaną badania promieniowania kosmicznego.

Załoga stacji kosmicznej otrzymała również superkomputer Spaceborne Computer, który opracowała firma Hewlett-Packard. Maszyna wyposażona jest w system operacyjny Linux i posiada moc obliczeniową jednego teraflopsa. Jest to najpotężniejszy superkomputer jaki kiedykolwiek wysłano w kosmos.

Źródło: HP Enterprise

W ramach eksperymentu, który potrwa 12 miesięcy, naukowcy chcą sprawdzić czy sprzęt jest w stanie przetrwać w przestrzeni kosmicznej bez jakichkolwiek modyfikacji. Spaceborne Computer będzie narażony na radiację, która może uszkodzić jego podzespoły. Identyczny superkomputer znajduje się na powierzchni Ziemi i jego wydajność zostanie w przyszłości porównana do tego, który został właśnie wysłany na stację ISS.

Naukowcy zastanawiają się, czy istnieje możliwość stworzenia specjalnego programu, który zapewniłby ochronę przed radiacją. Eksperyment ten jest konieczny dla przyszłych załogowych misji na Marsa. W ten sposób przekonamy się jak długo będą pracowały komputery i inne urządzenia elektroniczne poza Ziemią i być może uda się stworzyć oprogramowanie antyradiacyjne.