Fizycy zaprojektowali silnik kwantowy, który pracuje przy zerowym tarciu

Źródło: A. del Campo/Nature Scientific Reports
Tarcie jest bardzo powszechnym zjawiskiem i ciężko jest wyobrazić sobie, aby w naszym dzisiejszym świecie nagle miało go zabraknąć. Nasze życie stałoby się bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe. Tarcie ma dziś ogromne znaczenie ale w niektórych sytuacjach jest wręcz niepożądane.

Na łamach czasopisma Scientific Reports opisano superadiabatyczny silnik kwantowy, potrafiący osiągnąć stan, w którym pracuje nawet bez najmniejszego tarcia. Silnik ten wykorzystuje skróty kwantowe a stan o którym mowa osiągany najczęściej jest tylko przez powolne procesy adiabatyczne.

Współautor pracy naukowej Mauro Paternostro z Queen's University (Wielka Brytania) powiedział dla portalu Phys.org, że skróty kwantowe pozwalają "naśladować" to, co można byłoby osiągnąć uruchamiając tzw. przemianę kwazistatyczną, czyli bardzo powolny proces.

Dzięki tej pracy jesteśmy o krok bliżej do opracowania silników o maksymalnej wydajności, które pracowałyby z największą mocą jak to tylko możliwe. Wszystko wskazuje na to, że stworzenie beztarciowych silników kwantowych jest możliwe ale fizycy wciąż mają na swojej drodze kilka problemów do rozwiązania.