Chiny są o krok bliżej od zbudowania sztucznego słońca, które stanie się źródłem taniej i nieograniczonej energii

Naukowcy z Instytutu Fizyki Plazmowej Chińskiej Akademii Nauk w Hefei przeprowadzili eksperyment, który ma kluczowe znaczenie dla pozyskiwania nieograniczonej energii. W reaktorze EAST (Experimental Advanced Superconducting Tokamak) udało się stworzyć supergorący gaz a jego temperaturę podtrzymano przez 102 sekundy.

Fuzja jądrowa to nic innego jak łączenie się jąder lżejszych pierwiastków w cięższe. W wyniku tego procesu otrzymujemy spore ilości energii ale powstają także ekstremalnie wysokie temperatury. Naukowcy z Chin podgrzali plazmę w swoim tokamaku do temperatury 50 milionów stopni Celsjusza, czyli ponad trzy razy większej niż tej, jaka panuje wewnątrz Słońca.

Źródło: Chinese Academy of Sciences

Specjaliści chcieli stworzyć warunki zbliżone do tych, jakie mają miejsce w gwiazdach. Chińczycy chwalą się, że choć fizycy z Japonii i Europy zdołali osiągnąć podobną temperaturę plazmy, to ich eksperymenty nie trwały dłużej niż 60 sekund. Badacze chcą ostatecznie osiągnąć temperaturę rzędu 100 milionów stopni Celsjusza i podtrzymać ją przez prawie 17 minut, czego tym razem nie udało się dokonać.

Źródło: Chinese Academy of Sciences

Naukowcy z projektu EAST przyznali, że udostępnią swoje dane dla projektu ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor). Jest to tokamak, który powstaje właśnie we Francji przy współpracy wielu państw świata - Chin, Japonii, Korei Południowej, USA, Rosji i Unii Europejskiej. Projekt ITER, według obecnych szacunków które stale ulegają zmianie, pochłonie kilkanaście miliardów dolarów a z najnowszych informacji wynika, że prace nad nim zostaną przedłużone o co najmniej 6 lat.

Źródło: http://www.scmp.com/tech/science-research/article/1909796/new-dawn-chinese-scientists-move-step-closer-creating?utm_source=fark&utm_medium=website&utm_content=link