9 wskazówek na efektywną naukę i zapamiętywanie

Kategorie: 

Źródło: Flickr/Fred Guillory/CC BY-SA 2.0

Wielu ludzi ma mniejsze lub większe problemy z pamięcią, przez co nauka po prostu nie wchodzi do głowy. Warto wiedzieć, że istnieją bardzo proste i skuteczne rozwiązania, które pomogą każdemu z nas - bez względu na wiek. Nauka języków obcych czy nowych chwytów gitarowych powinna przyjść jeszcze łatwiej.

 

Zacznij od podstaw

Rzecz istotna. Gdy widzimy jak jakiś maestro gra piękną muzykę na gitarze, stosuje skomplikowane chwyty i robi to bezbłędnie, choć nawet nie spogląda na swoje palce, każdy chciałby posiąść taką umiejętność. Lecz aby dojść do tak zaawansowanego poziomu gry na gitarze, należałoby najpierw poćwiczyć podstawy.

 

Trzeba więc nauczyć się prawidłowo trzymać gitarę, szarpać za struny i dociskać je palcami na gryfie. Z czasem będzie można przejść do nauki podstawowych akordów. Jak to mawiają - trening czyni mistrza, a przecież nie od razu Kraków zbudowano. Potrzebna jest motywacja i cierpliwość.

 

Powyższą wskazówkę należy odnosić nie tylko do nauki gry na instrumencie, ale także np. nauki języka obcego. Gdy poznamy podstawowe słowa, nauczymy się liczyć, poznamy miasta lub kulturę kraju z którego pochodzi język, a z czasem nauczymy się myśleć w tym języku, nauka przyjdzie znacznie łatwiej.

 

Unikaj wielozadaniowości

Choć potrafimy wykonywać wiele zadań jednocześnie, nasz mózg może nie poświęcać wystarczającej uwagi dla każdego działania z osobna. Wystarczy przypomnieć jak wiele wypadków samochodowych jest spowodowanych np. pisaniem SMSów w trakcie jazdy.

 

Poświęcając całą swoją uwagę na jednym zadaniu mamy większe szanse, że nasz mózg wyciągnie jak najwięcej z nauki. Warto unikać rozpraszania uwagi, podchodzić do nauki ze spokojem i dać naszemu mózgowi czas na wchłonięcie nowych informacji, organizując sobie regularne pauzy - najlepiej 45 minut nauki i 10 minut przerwy.

 

Napisz na kartce to, czego się właśnie nauczyłeś

Bardzo skuteczna, lecz prawdopodobnie zbyt mało rozpowszechniona metoda. Jeśli chcemy skuteczniej zapamiętać pewne informacje wystarczy, że to co się przed chwilą nauczyliśmy, napiszemy na kartce papieru. Badania naukowe z 2014 roku potwierdzają, że studenci, którzy robią notatki na kartce zamiast na komputerze, łatwiej utrwalają sobie wiedzę i kojarzą fakty oraz szybciej porządkują w swoich głowach skomplikowane zagadnienia.

 

Popełniane błędy należy przyjąć i przeanalizować

Nie ma ludzi nieomylnych a popełnianie błędów to przecież część nauki. Gdy zdarzy się nam zrobić coś nie tak, należy zastanowić się co zrobiliśmy złego, dlaczego w ogóle do tego doszło i jak to naprawić. W ten sposób nasz mózg wyćwiczy się w rozwiązywaniu problemów, co będzie miało również duży wpływ na wchłanianie wiedzy.

 

Bądź optymistą!

Optymizm to podstawa. Nasza nauka, podczas stresu lub lęku, jest z góry skazana na niepowodzenie. Również zmuszanie do nauki ma bardzo zły wpływ na przyswajanie nowych informacji. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku dzieci, które mogą zniechęcić się do nauki danego przedmiotu. Wstręt np. do matematyki może pozostać nawet przez większość życia. Do nauki należy więc podchodzić z dużą dawką optymizmu.

 

Lekcje muszą być ciekawe i atrakcyjne

Lekcje bywają różne. Mogą być nudne i mało interesujące, co z kolei przekłada się na niewielkie ilości zapamiętanych informacji. Lecz przy odpowiedniej dawce humoru lub w odpowiednim towarzystwie, nauka przychodzi znacznie łatwiej, a wtedy zapamiętamy więcej. Dodatkowo, gdy pewne fakty skojarzymy z czymś śmiesznym, efekty spotęgują się.

 

Im szybciej czytamy, tym szybciej się uczymy

Zasada jest prosta - jeśli potrafimy czytać szybciej, to szybciej będziemy wchłaniać wiedzę. Istnieją różne programy nauki szybkiego czytania, które można znaleźć nawet w internecie. Gdy wyćwiczymy swój mózg do szybszego przetwarzania słów, przyzwyczaimy się do czytania całych ciągów słów zamiast wyobrażania sobie każdego z osobna.

 

Jeśli czegoś zapomniałeś, sprawdź w internecie

Czasami warto wysilić swój mózg i zastanowić się dłużej, gdy zapomnieliśmy np. znaczenia danego terminu, lecz nie zawsze jest to dobre. W 2008 roku, naukowcy z Uniwersytetu McMaster w Kanadzie zaobserwowali, że gdy "mamy coś na końcu języka", to nasz mózg zaczyna się zawieszać, a nasza pamięć o rzeczy którą chcieliśmy sobie przypomnieć, jest zastępowana tym, iż "mamy ją na końcu języka". Człowiek nie potrafi wtedy wyjść z tego zapętlenia.

 

Gdy przydarza się nam taka sytacja, nie powinniśmy próbować przypomnieć sobie tego "na siłę", gdyż prawdopodobnie dopiero po wielu godzinach, zupełnie przypadkowo, przypomnimy sobie to co zdarzyło się nam zapomnieć. Wchodzimy więc na internet (lub otwieramy książkę) i sprawdzamy.

 

Pomagając innym, pomagamy również sobie

Gdy opanowaliśmy dany temat w stopniu wystarczającym i chcemy podzielić się z kimś swoją wiedzą, odnosimy dodatkowe korzyści. Przede wszystkim pogłębiamy swoje własne poczucie zrozumienia tematu i przekonujemy się jaką tak naprawdę posiadamy wiedzę.

 

Ocena: 

1
Średnio: 1 (1 vote)

Skomentuj