Marzec 2014

Przełom naukowy - po raz pierwszy udało się stworzyć sztuczny chromosom od podstaw

Naukowcy właśnie ogłosili, że udało im się stworzyć od podstaw sztuczny chromosom drożdży piwnych, który następnie został wszczepiony do innych komórek drożdży. W ten sposób nauka jest o krok bliżej do opracowania sztucznego życia.

Międzynarodowe zespoły badawcze przez siedem lat pracowały w tym kierunku na Uniwersytecie w Nowym Jorku i w Edynburgu. Sukces w konstruowaniu złożonego chromosomu został uznany, gdy przeszczepiono go do komórek drożdży piwnych, gdzie mógł dalej się rozwijać.

W przeszłości, naukowcy tworzyli chromosomy bakterii, jednak tym razem, po raz pierwszy w historii, stworzono chromosom, w którym materiał genetyczny znajduje się w jądrze komórkowym. Zarówno komórki ludzkie jak i drożdży, w przeciwieństwie do komórek bakteryjnych i wirusowych, przechowują chromosomy w jądrze.

Badacze zmienili jednak około 15% pierwotnej zawartości chromosomu, która została uznana za zbędna i zastąpili ją innym DNA. Pozwoliło to naukowcom stworzyć nowe szczepy drożdży, które mogłyby zostać wykorzystane w przyszłości do opracowania bardziej efektywnych biopaliw, nowych leków czy szczepionek na malarię.

Źródło: http://www.livescience.com/44404-first-synthetic-yeast-chromosome-designer-genomes.html

Rozpoczęła się sprzedaż drukarki 3D, produkującej każdy rodzaj żywności

Firma Natural Machines rozpoczęła sprzedaż drukarek 3D "Foodini", które mogą wyprodukować każdy rodzaj żywności. Co więcej, w odróżnieniu od dotychczasowych drukarek 3D, korzystanie z tego urządzenia nie wymaga zakupu "specjalnych proszków".

Zasada działania tej drukarki jest prosta. Najpierw przygotowujemy wybrane składniki tak, aby można było je umieścić w specjalnych kapsułach, które wkładamy następnie do urządzenia. Potem uruchamiamy proces drukowania a gdy ten się zakończy, możemy ewentualnie wybrać, czy produkt ma zostać jeszcze upieczony.

Obsługa tej drukarki i wybieranie różnych opcji drukowania jest możliwe dzięki ekranowi dotykowemu. Co więcej, wbudowane w urządzeniu Wi-Fi umożliwia podłączenie go do Internetu, gdzie możemy wyszukać i wybrać przepis. "Foodini" można zamówić na stronie Kickstarter za cenę 999 dolarów.

Źródło: https://www.kickstarter.com/projects/456763017/designed-for-healthy-eating-foodini-a-3d-food-prin

US Navy pracuje nad robotem humanoidalnym, który będzie gasił pożary

Roboty, zamiast podnosić ciężki sprzęt i prowadzić działania wojenne, mogą również pomagać ludziom. W Stanach Zjednoczonych trwają prace nad humanoidem-strażakiem, który będzie mógł wchodzić w sam środek pożaru.

Robot SAFFiR (Shipboard Autonomous Firefighting Robot) jest opracowywany przez U.S. Naval Research Laboratory (NRL) i zostanie wykorzystany przez amerykańską marynarkę wojenną. Maszyny te będą zapewniać bezpieczeństwo na statkach a gdy na pokładzie dojdzie do pożaru, SAFFiR automatycznie go wykryje i będzie starał się go ugasić.

Humanoid ten potrafi zapamiętać układ statku, autonomicznie poruszać się pod pokładem oraz zachować równowagę nawet gdy statek się kołysa. Maszyna jest wyposażona w sensory, które pozwalają jej widzieć przez dym a dzięki skomplikowanym algorytmom, potrafi poruszać się po naturalnym i wykonanym przez człowieka terenie. Co więcej, SAFFiR posiada sztuczne mięśnie, które pozwalają mu np. podnosić ciężkie przedmioty, używać i poruszać się z wężem pożarowym czy odkręcać zawory.

Naukowcy z NRL nie zapomnieli o najważniejszym - robot może uszkodzić swoje mechanizmy i elektronikę, przebywając w ogniu. Aby go ochronić, uczeni opracowali lekką żywicę, która może być uformowana w dowolny kształt i pozostaje silna nawet przy temperaturach, wynoszących 500 stopni Celsjusza. W tym roku US Navy planuje przeprowadzić testy na okręcie wycofanym ze służby, USS Shadwell.

Źródło: http://www.nrl.navy.mil/media/news-releases/2014/nrl-autonomy-lab-hosts-shipboard-fire-robotics-consortium

Użycie broni jądrowej może doprowadzić do ochłodzenia ziemskiego klimatu

W zeszłym roku naukowcy odkryli, że nawet ograniczone użycie broni jądrowej w konflikcie regionalnym może doprowadzić do zniszczenia produkcji żywności nawet na całym świecie oraz do nuklearnego głodu, który spowodowałby śmierć dwóch miliardów ludzi. Najnowsza symulacja pokazała, że wraz z wojną nukleraną dojdzie do znacznego ochłodzenia planety oraz zniszczenia warstwy ozonowej.

Naukowcy z National Center for Atmospheric Research z Kolorado opracowali symulację wojny jądrowej między Indiami a Pakistanem, w której użyto 100 bomb jądrowych - każda z nich doprowadziła do wybuchu o mocy 15 kiloton oraz przeanalizowano interakcję takiej wojny z atmosferą, oceanami, lądem i lodem morskim.

Uczeni przewidują, że w przypadku takiej wojny jądrowej zakłócony zostałby cały ziemski klimat na co najmniej dekadę, natomiast warstwa ozonowa zostałaby zniszczona na 10 lat. Użycie broni jądrowej w takich ilościach wyniosłoby do atmosfery około 5,5 miliona ton popiołu, który zablokowałby promienie słoneczne i ochłodziłby planetę.

Jak wynika z symulacji, średnia globalna temperatura powierzchni Ziemi spadłaby nagle o około 1,5 stopnia Celsjusza. W Północnej Ameryce, Azji, Europie i na Bliskim Wschodzie okres zimowy będzie chłodniejszy od 2,5 do nawet 6 stopni Celsjusza, natomiast okres letni od 1 do 4 stopni Celsjusza.

Co więcej, popiół pochłaniając promienie słoneczne doprowadziłby do intensywnego rozgrzania stratosfery, przyspieszając reakcje chemiczne i niszcząc warstwę ozonową. To z kolei spowodowałoby docieranie do powierzchni naszej planety większych ilości promieniowania ultrafioletowego. Na średnich szerokościach geograficznych w okresie letnim wzrost ten szacowany jest nawet o 80%.

Model sugeruje również, że niższe temperatury zmniejszą globalne opady deszczu i inne formy opadów o około 10%. Doprowadzi to do bardziej rozległych pożarów w regionach takich jak Amazonia oraz spowoduje wynoszenie do atmosfery jeszcze większych ilości dymu.

Źródło: http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/regionalny-konflikt-uzyciem-broni-atomowej-grozi-katastrofalnym-ochlodzeniem-ziemi

Alaska najbezpieczniejszym stanem w przypadku apokalipsy zombie

Blog Estately opublikował niecodzienny ranking stanów, w których mieszkańcy mogą się czuć najbezpieczniejsi w przypadku ewentualnego ataku zombie. Wyznaczono również obszary kraju, które przetrwają plagę żywych trupów.

Zastanawiające jest skąd temat apokalipsy zombie jest tak popularny? Jak można przeczytać na blogu, wydarzenie to jest nie do uniknięcia "biorąc pod uwagę częstotliwość, z jaką zombie pojawiają się w filmach, programach telewizyjnych i najgorszych koszmarach". Oczywiście nie są to żadne argumenty, które miałyby wyjaśniać przyszłą, "nieuniknioną" wojnę ludzi żywych i umarłych.

Wiadomo jednak, że zombie wywodzi się z kultu voodoo a według wyznawców tych wierzeń, jest to osoba silnie zniewolona, jakby zahipnotyzowana, która wykonuje czyjeś polecenia niczym niewolnik. W przypadku apokalipsy takich zombie, czyli gdyby założyć, że żywi ludzie walczyliby z osobami zahipnotyzowanymi - walka o przetrwanie z pewnością nie przypominałaby tą, jaką można oglądać w dziejszych filmach i grach wideo.

Z drugiej jednak strony, jak informowaliśmy już na portalu w zeszłym roku, dwaj mikrobiolodzy ogłosili otwarcie, że apokalipsa krwiożerczych zombie jest jak najbardziej możliwa. Ich zdaniem może dojść do epidemii chodzących, żądnych ludzkiego mięsa zwłok w przypadku mutacji wścieklizny. To z kolei oznacza, że jeśli rzeczywiście powstanie taki wirus, to walka o przetrwanie stanie się naszą rzeczywistością.

Trudno jednak stwierdzić jak wielka jest szansa na wystąpienie takiej mutacji wścieklizny a ranking najbezpieczniejszych stanów USA dowodzi, że niektórzy ludzie chcą czuć się bezpieczni mimo wszystko. W trakcie analizy wzięto pod uwagę 11 czynników, takich jak ilość personelu wojskowego w danym stanie, entuzjastów paintballa i sztuk walki czy aktywność fizyczną i umiejętności przetrwania mieszkańców.

Jak się okazało, Alaska jest najlepiej przygotowanym stanem do walki z zombie a mieszkańcy tego obszaru mają największe szanse na przetrwanie. Natomiast na samym końcu listy znalazły się stany Mississippi i New Jersey. Na blogu Estately znajduje się również mapa, która przedstawia obszary, w których ludzie pokonają ewentualną inwazję zombie oraz tereny, gdzie zombie pokonają mieszkańców.

Źródło: http://blog.estately.com/2014/03/u-s-states-ranked-from-most-to-least-prepared-for-the-zombie-apocalypse/

Projekt Mars One zbuduje kolonię, symulującą pobyt na Marsie

Zanim przyszli astronauci otrzymają bilet w jedną stronę i rzeczywiście polecą na Czerwoną Planetę, muszą przejść najpierw intensywne treningi. W tym celu zostanie zbudowana kolonia, która będzie symulować trudne warunki, jakie będą panować na przyszłej, marsjańskiej osadzie.

Holenderski projekt Mars One ogłosił właśnie plany konstrukcji naziemnej kolonii, w której odbędą się szkolenia do przyszłego lotu. Treningi te pozwolą również wybrać najlepszych z najlepszych. Jak informowaliśmy na początku roku, spośród 200 tysięcy ochotników, organizacja wybrała niewiele ponad tysiąc osób, które przeszły do następnego etapu.

Jednak ostatecznym celem jest wybranie od 24 do 40 wytrenowanych, dobrze przygotowanych osób, które polecą na Czerwoną Planetę w celu jej zasiedlenia. Pierwsza czteroosobowa załoga poleci w 2025 roku, a każda następna co dwa lata.

Ostatni etap selekcjonowania zostanie wyemitowany w telewizji. Natomiast co do planów budowy naziemnych kolonii, organizacja Mars One nie ustaliła jeszcze konkretnej lokalizacji a obecnie trwają poszukiwania firm budowlanych oraz sponsorów.

Wszyscy zainteresowani misją Mars One mogą śledzić dalsze poczynania tego projektu. Portal Tylkonauka.pl będzie na bieżąco informował o najważniejszych wydarzeniach w tym temacie.

"Baloniki" z wodą mogą zastąpić tradycyjne, plastikowe butelki

Trzech studentów z Wielkiej Brytanii wymyśliło nowy sposób z jakim możemy pić wodę. Zamiast przechowywać ciecz w plastikowych butelkach, twórcy opracowali jadalne "baloniki".

Jak wiadomo, plastikowe butelki mają szkodliwy wpływ dla środowiska. Rozwiązanie tego problemu okazało się jednak niezbyt trudne dla brytyjskich studentów. Ich wynalazek, który nosi nazwę Ooho, może zostać wypełniony wodą oraz skonsumowany. Ponadto, jest bardzo łatwy w produkcji, tani, wytrzymały, biodegradowalny i higieniczny.

Pojemnik ten przechowuje wodę w podwójnej błonie, stosując technikę zwaną sferyfikacją, która pozwala zamykać płyny w jadalnych otoczkach. Twórcy mają nadzieję, że firmy produkujące wody butelkowane zauważą i docenią ich wynalazek, a w przyszłości ludzkość zrezygnuje z plastikowych pojemników na wodę.

Specjalna opaska pomoże nam uśmierzyć ból głowy

Dzięki urządzeniu Cefaly będziemy mogli zapomnieć o migrenowym bólu głowy a co najważniejsze, nie będziemy musieli stosować silnych środków farmakologicznych. Skuteczność została potwierdzona przez Amerykańską Agencję Żywności i Leków (FDA).

Zaawansowany technologicznie gadżet o kształcie opaski blokuje uczucie bólu, wysyłając przez kości czaszki impulsy elektryczne bezpośrednio do receptorów w mózgu, które grają kluczową rolę w powstawaniu migrenowych bólów głowy. Opaska potwierdziła swoją skuteczność w blokowaniu migreny podczas eksperymentu przeprowadzonego na 67 ochotnikach. W trakcie badania części uczestnikom przekazano do testów nowe urządzenie Cefaly, pozostałym opaskę - placebo.

Testy wykazały jednoznacznie, że ochotnicy stosujący opaskę Cefaly przez 20 minut dziennie ze znacznie mniejszym prawdopodobieństwem uskarżali sie na bóle głowy, w porównaniu do grupy kontrolnej. Według danych zgromadzonych przez agencję Associated Press, opartych na innym badaniu, aż 53% spośród 2 313 osób uskarżających się na migrenowe bóle głowy, zadowolonych było z działania urządzenia i wyraziło chęć nabycia go w przyszłości.

Źródło: http://tylkomedycyna.pl/wideo/nowy-wynalazek-pomoze-pozbyc-sie-bolu-glowy